PERSBERICHT: VVS blijft na vertrek studentenraden van KUL en UA inzetten op hervormingen en positieve dialoog

17/05/2016 - Brussel

Op maandag 9 mei liet Studentenraad KU Leuven weten uit VVS te stappen. Twee dagen later, op 11 mei, kondigde ook Studentenraad UAntwerpen aan haar lidmaatschap voor dit academiejaar stop te zetten.

Doorheen het academiejaar werd constructief gewerkt aan een nieuwe manier om VVS beter te doen functioneren. VVS is verrast door het plotse vertrek van Stura KU Leuven en Studentenraad UAntwerpen en betreurt de beslissing van beide studentenraden om de onderhandelingstafel te verlaten voor het einde van deze hervormingen. Elke studentenraad had in dit proces dezelfde mogelijkheid om een bijdrage te leveren en deze samenwerking resulteerde in een concreet werkdocument. VVS is dan ook verbaasd dat deze twee studentenraden, ondanks hun stem in de hervormingen, toch uit de organisatie stappen. De wens om dit te doen werd dit academiejaar namelijk nooit uitgedrukt.

Als decretaal ingeschreven orgaan blijft VVS het aanspreekpunt en de spreekbuis voor studentgerelateerde zaken in het hoger onderwijs. We blijven dan ook onverminderd samenwerken om de Vlaamse student te vertegenwoordigen. We willen eveneens benadrukken dat de Vlaamse student op beleidsniveau alleen via VVS haar stem kan laten horen en VVS zal dit ook constructief blijven doen voor alle studenten. Hoewel we verder gaan met minder leden, blijven we werken aan een positieve dialoog en blijven we inzetten op de lopende hervormingen binnen VVS.

Tot slot willen we graag de studentenraden bedanken die openlijk en intern hun steun betuigden aan VVS. Wij zullen er samen met elke betrokken Vlaamse studentenvertegenwoordiger alles aan doen om tegen het einde van dit academiejaar tot een hervormd en samenwerkingsgericht VVS te komen.

Contact:

Jonathan Hooft, voorzitter VVS